IMG_2166.JPG

Chi Kung

"Be still like a mountain and flow like a great river"
_lao Tse Tung

Chi kung is een holistisch systeem van meditatie en oefeningen, gericht op zelfheling. Het omvat helende houdingen, bewegingen, zelfmassage, ademhalingstechnieken en meditatie.

 

De chi kungtechnieken worden verdeeld in 2 categorieën: enerzijds de actieve of dynamische chi kung en anderzijds de passieve of rustige chi kung.

 

De dynamische vorm wordt gekenmerkt door een reeks dynamische bewegingen, waarbij de geest kalm, vredig en in een toestand van rust verkeert.  Maw een vorm van lichaamsbeweging.

 

Bij de  passieve vorm wordt de energie gestuurd door geestelijke concentratie, visualisatie en een zorgvuldig beheerste manier van ademen.  Hier is het lichaam bewegingsloos en de ademhaling in beweging.  De geest is alert en besteedt actief aandacht aan de chi.  Het is met andere woorden een vorm van meditatie.

 

Chi kung kan je bekijken als een systematische trainig in psycho-fysiologische zelfregulatie.  Het leert ons om op een intelligente manier om te gaan met stress, ons lichaam ontspannen te houden en ons vaardigheden eigen te maken om de gezondheid, de balans en de beweging van de helende energie in de geest (psycho) en lichaam (fysiologisch) te reguleren.

 

Ook al heerst er geen vrede in de buitenwereld, we kunnen veel zelf doen om hier meer om te gaan en zelf innerlijke vrede tot stand te brengen!

De effecten van chi kung op de gezondheid zijn:

  • een gezond hart en gezonde bloeddruk

  • goeie bloedsomloop

  • goeie spijsvertering

  • verbetering van de hersenfuncties

  • meer vitaliteit

  • positieve werking op de ademhaling en luchtwegen

  • verbetering van het immuunsysteem

Praktisch

  • Deze lessen worden gegeven door Peter Marcelis.

  • Deze lessen gaan door in reeksen van 6à8 lessen. 

  • Voor de komende reeksen kan je onze kalender bekijken.

IMG_2167.JPG
IMG_2173.JPG
IMG_2168.JPG